21. lokakuuta 2013

Munasota kiusaa luomukanaloita

Luomutuotannon kerrotaan olevan vaihtoehto nk. tehotuotannolle, jossa poljetaan kaikki mahdollisia asioita, tuottajien oikeuksista lähtien ja näillä mielikuvilla luomutuotanto koettaa ratsastaa kohti valoisaa auringonlaskua.

Useat luomun kannattajat eivät suostu hyväksymään ajatusta, että luomu on täsmälleen samanlaista bisnestä kuin mikä tahansa muukin ja luomun tuottajat joutuvat kamppailemaan samanlaisten asioiden kanssa, kuin tuottajat aidan toisella puolella:

Munasota kiusaa suurimpia luomukanaloita


Tukkuhintojen alentaminen on jo romahduttanut luomumunien tuottajahinnan niin, että kanaloiden pelätään joutuvan taloudellisiin vaikeuksiin.
Munakunnan toimitusjohtaja Jan Lähde selittää hintojen alenemista kysynnän kasvun hiipumisella.

Mikäli luomumunien kysyntä on hiipumassa, niin se tietää huonoa niille prosenteille, joilla kuluttajia houkutellaan ostamaan luomua, kun kerran muutkin ostavat. Nimittäin luomumunat ovat olleet se tuote ja eniten myyty luomuartikkeli, joka pitää luomun nenää prosenteissa vedenpinnan yläpuolella.

Tosin en ihmettele luomumunien suosion vähenemistä, sillä sen verran suureksi on hintaero jo venynyt kaupoissa.

 Munaxin toimitusjohtaja Janne Torikka ei tätä allekirjoita. Hän sanoo kilpailijan yrittävän vallata markkinoita hyökkäävällä hinnoittelulla. 
Epävirallisen tilaston mukaan luomukananmunat maksavat kaupassa 8–10 euroa kilolta, kun tuottajahinta on elokuun tilaston mukaan 2,70 euroa.

Silloin kun markkinoista taistellaan ja paikasta kuluttajien hintatietoisissa sydämissä, niin ei siinä silloin tuottajien yöunet paljoa paina, olipa tuotantosuunnan nimi mikä tahansa.

Luomu on bisnestä, ruokabisnestä ja sen takana ovat samat tahot kuin muunkin ruokabisneksen. Homma toimii niin kauan kuin kuluttajat saadaan pidettyä siinä uskossa, että luomu on synonyymi lähiruualle, reilulle kaupalle ja kaikelle kauniille.

Sitten kun kuluttajat ymmärtävät, että luomumerkki on vain tapa viherpestä ruokabisnes näyttämään joltain muulta kuin ruokabisnekseltä, on kuluttajille kovin vaikea myydä enää ylihintaista ruokaa minkään kauniin mielikuvan välityksellä.

Luomumerkin tarkoitus on tuoda rahaa toimijoilleen, eikä siinä ole mistään hyväntekeväisyydestä kysymys, vaan kyllä siellä markkinatalouden lait puhuvat, eli eniten voittoa saa se, joka tuottaa halvimmalla sitä, mitä kuluttajat haluavat jollain hieman isommalla rahasummalla ostaa.

Ei kommentteja: