10. maaliskuuta 2014

Luomumarkkinat hyytyivät

Pro Luomu julkaisi uudet arviot luomun kulutuksesta Suomessa ja nyt palattiin lukujen osalta arkeen:

Luomumarkkinoiden raju kasvu tasaantui

 

Luomun osuus euromääräisessä myynnissä on edelleen noin 1.6 prosenttia, vaikka tuotannosta on jo 9 prosenttia on siirtynyt luomuun. Kun pitää mielessä, että ulkomainen luomu taitaa olla ottanut kotimaisista markkinoistakin jo aika siivun, niin vaikea on keksiä uutisesta mitään ilonaiheita.

Ainakaan ne ylioptimistiset arviot siitä, mihin luomumyynnin pitäisi nousta muutaman vuoden kuluessa, eivät tule koskaan tapahtumaan tällä vauhdilla.

Joten jos ei muuhun luomu pysty, niin erittäin tehokas se on leikkamaan tuotantoa alaspäin.

Luomumyynnin arvo kasvoi prosenteissa noin kuusi, eli juuri saman verran, kuin PTT (Pellervon taloustutkimus) arvioi ruuan hinnan nousuksi vuonna 2013, eli sisälsi vaikkapa ruuan alv:in nousun yhdellä prosenttiyksiköllä yms, niin sehän tarkoittaa sitä, että luomumyynnin volyymi ei kasvanut ollenkaan viime vuonna, vaan luomumyynnin arvon nousu johtui yleisestä hintojen noususta, niin tietenkin siinä myös euroja hieman enemmän liikkuu mukana.

Tietenkin jos ulkomainen halpaluomu on jyrännyt kuluttajien sydämiin, niin sitten toki myös volyymi on kasvanut, eli jos kuluttajat ovat vaihtaneet kotimaisen hintavan luomun ulkomaiseen halpaan, niin silloin tietenkin myös volyymi on kasvanut, mutta kannattaako sen takia hirveästi voitonlippuja heilutella?

Uusista tuotteista esimerkiksi luomubroilerit olivat suunnaton tappio S-ryhmälle, sillä kuten kaikki huomasivat, ne jäivät hyllyyn suurimmaksi osaksi, eivätkä menneet kaupaksi edes -30 % hintalapun kanssa. Samoin joulukinkkuja oli lähes sama määrä myynnissä vielä pitkällä tammikuun puolella kuin oli joulun allakin, joten niissäkään noin kuusinkertainen hinta ei innostanut kuluttajia, vaikka luomukinkuista tuntuu jokainen haaveilevan gallupeissa jo Juhannuksesta lähtien.

Olisi mielenkiintoista nähdä myynti alueittain, sillä välillä tuolla maaseudulla pistäytyessä huomaa, että kummankaan johtavan kauppaketjun marketeissa luomua ei ole myynnissä juuri ollenkaan, eli onko luomu todellakin saatu läpi vain suurissa kaupungeissa, ja maaseudulla, jossa ruoka tuotetaan, luomun mielikuvat eivät mene kaupaksi sitten niin millään. Toisaalta en ihmettele, että ne ihmiset, jotka elävät siinä ympäristössä, jossa tavanomainen tuotanto toimii, eivät näe ympärillään niitä kauhukuvia, joilla kaupunkilaisille luomua myydään, niin miksipä sitä sitten pitäisi edes ostaa?

Kunhan tarkempaa tietoa ilmestyy, niin palataan kommentointiin silloin.

Ei kommentteja: